אווה בן אליהו

אווה בן אליהו

מתמחה ב: רפואת צמחים קלינית, נטורופתיה, תזונה טבעית

איך להיות בריאים גם בחופשת החגים
איך להיות בריאים גם בחופשת החגים "



חגגנו את ראש השנה עם שפע של אוכל, אח"כ הגיע יום כיפור, קצת לאיזון, אחר כך, חג סוכות, חג חנוכה , פסח.. והופ חג השבועות !!
לכולנו מוכרת בעיית הזלילה הגדולה של החגים ובכדי שנוכל לחזור לעבודה בתום החופשות באותם ההיקפים, אתן לכם  עצות שיסייעו לנו להישאר בריאים ועם היקפים נכונים:
אל תעשו דיאטה!
כי הדבר יגרום להאטת חילוף החומרים שלכם, איבוד של מסת שריר, עיסוק מוגזם במזון ואכילה מופרזת בתום הדיאטה.
מה כן לעשות?
יש לחזור לשגרה, לאמץ אורח חיים בריא ולאכול נכון.
הקשיבו לאיתותי הגוף בנוגע לרעב ושובע - שימו לב שאתם אוכלים בגלל שאתם רעבים ולא בגלל שיעמום, דיכאון או חוסר התלהבות.
הסימן לרעב הוא כזה - אם אתם רעבים מספיק גם פרי יראה לכם  מתאים. אם אתם רעבים אבל לא רוצים לאכול פרי  ומעדיפים ג'אנק פוד  סימן שאתם לא ממש רעבים. כשתהיו ממש רעבים אני מבטיחה לכם שתעדיפו את  הפרי.
שימו לב שבבית יש רק את  רשימת הקניות הנכונה : בלי  חטיפים, אוכל  מוכן, בורקסים, מלוואחים, עוגות, עוגיות וכו,   שוקולדים ועוד.
מלאו את הבית בפירות וירקות - לפירות ולירקות יש תכונה מדהימה - בכל ביס שאנחנו נוגסים יש ערך תזונתי גבוה מאוד, שפע של ויטמינים ומינרלים.
קטניות בשילוב  דגנים מלאים מספקים לנו ארוחה מלאה ומשביעה – במקום ארוחה עתירה בבשר !!
אל תדלגו על ארוחת בוקר - הארוחה החשובה ביותר , יוצרת אנרגיה ומפחיתה כמיהה למתוק במהלך היום !!
שימו לב למה אתם אוכלים  בין הארוחות , במקום חטיפים לא בריאים , הוסיפו מקלות ירקות ומטבלים, פרוסה מקמח מלא עם טחינה  גולמית וסילאן  ביתי או ממרח של רבע אבוקדו, אגוזים וגרעינים  עם פירות יבשים .
 שתו  מים כמשקה העיקרי שלכם 8-10 כוסות ביום , פזרו את המים לאורך כל היום  - המנעו ממיצים, ומשקאות קלים ותוססים.
" בריאים גם בחופשת החגים "- ואם נסעתם לחופשה בחג.. ואתם אוכלים במסעדה ..
ארוחה טובה מחוץ לבית היא אחד האתגרים לשמירה על מערכת חיסונית בריאה. מטרתן של המסעדות החביבות עלינו איננה הדאגה לאושרה של המערכת החיסונית שלנו, אלא לגרום לקיבה לחוש שובע. לכן, המנות במסעדות בדרך כלל ענקיות. ...
 אז מה כדאי לעשות?
א) מותר לטעום מהמאכלים המשמינים במלון או במסעדה, אבל עדיף בכמויות קטנות.
ב) במנות גדולות התחלקו עם שותפיכם לשולחן.
ג) אכלו  5-6 ארוחות במרווחים פחות או יותר קבועים 3-4 שעות  לאורך היום.
ד) שתו אלכוהול במתינות, כי שתייה מוגזמת עלולה להוביל לאכילה מוגזמת ולעלייה במשקל .
ה) טיילו הרבה ברגל— זו פעילות גופנית!
 ו) להקפיד לאכול מעט לחם בארוחה : לחמנייה לפני הסעודה צריכה להוות לכל היותר חמישית מכמות הקלוריות של כל הסעודה; שתי לחמניות מתקרבות כבר למחצית הכמות, במיוחד כשמוסיפים חמאה או שמן.
ז)  אתם משלמים למסעדה, ולא להיפך, לכן אל תתביישו. הסבירו בדיוק כיצד מבקשים אתם שתבושל המנה שלכם. אם השפים יבינו שהלקוחות הקבועים מעדיפים מזון בריא על פני מזון לא בריא, יש סיכוי שישנו את השיטות והתפריטים שלהם.
ח) ותרו על המתאבן: ברוב המסעדות, תהיה לבטח תוצאתה של הזמנת מרק, סלט או מתאבן, עודף מזון ועודף קלוריות. ותרו על מתאבן או הזמינו רק מתאבן וסלט.
ט) אל תוותרו על הסלט: אם אתם רעבים במיוחד, הזמינו סלט גדול של עלים ירוקים (ללא גבינה כחולה, אגוזי מלך מסוכרים או קרוטונים שנטבלו בחמאה), ובקשו שהרוטב יוגש לחוד. טפטוף הרוטב על הסלט מוביל לצריכת קלוריות נמוכה הרבה יותר.
י) היזהרו משומנים ושמנים: מזונות אלה עתירי קלוריות מכל מזון אחר. רוטבי סלטים, שמן זית, מזון מטוגן, בשר שמן (כולל עור העוף) וחמאה – את כולם יש לצרוך בחסכנות. כל אלה עלולים להקפיץ אתכם מעבר לרף הקלוריות היומי.
יא) העדיפו חלבון רזה: העדיפו בשר רזה על פני השמן, הקפידו להסיר, ולא לאכול, את השומן הנראה לעין.
יב)  הזמינו ירקות כתוספת למנה העיקרית: צלחת ירקות בצד המנה העיקרית תסייע למלא אתכם ותוסיף חומרי מזון מצוינים, ידידותיים למערכת החיסונית, מבלי להוסיף קלוריות רבות. האפשרויות הטובות כוללות אדממה (edamame), שעועית ירוקה, אפונים (מכל הסוגים), אספרגוס, כרובית ותרד.  אידוי הוא דרך מצוינת ליהנות מירקות טריים – הוא משמר את הטעם הטבעי ואת הוויטמינים.
 יג) אל תנקו את הצלחת: זִכרו, אין צורך לאכול כל מה שיש בצלחת!  אם הגעתם לנקודת המלאות והשובע, בקשו מהמלצר לארוז את השאר! הוא ישמש לכם ארוחת צהריים טובה למחר.
יד) קינוח איננו חובה: טוב ככל שייראה, אין הקינוח ידיד בטוח של המערכת החיסונית, אלא אם כן הוא פרי. אך אם חשים אתם צורך בקינוח מתוק, הזמינו אחד לכל השולחן, וקחו לעצמכם מעט; או נסו קפוצ'ינו דל שומן נטול קפאין. 
טו) זכרו לאכול לאט ולהתענג על כל נגיסה. הניחו את הסכו"ם לאחר כל מילוי של הפה, ותנו לידיים לנוח על חיקכם. נסו להיות האוכלים האיטיים ביותר מבין המסובים.  
טז) אם אתם בכל זאת מתקשים לשמור על אורח חיים בריא בחופשה, אל תתייאשו. כשאתם חוזרים הביתה, שובו למסלול !!
לסיום  אומר :המשפט - "We are what we eat" מוכר לכולם.
ואני אוהבת להוסיף-
"And we are also what we think"
*  לשאלות נוספות בנושא אשמח  לענות .