הילי זמיר

הילי זמיר

מתמחה ב: דיקור סיני, אירידולוגיה, טווינה, עיסוי משולב, עיסוי רפואי, צמחי מרפא סיניים, תזונה סינית

חשיבות הנשימה למצב המנטלי שלנו

כיצד משפיעה הנשימה על ההרגשה שלנו ואיך נושמים נכון?

ישנו קשר ישיר בין איכות הנשימה למצב המנטאלי שלנו – כאשר אנו לחוצים, כועסים או מפחדים הנשימה נהיית שטחית ומהירה. כאשר אנו שלווים ונינוחים הנשימה גם היא רגועה ואיטית. כלומר, מצב הרוח משתקף באופן הנשימה. ואם כך הדבר, ניתן להסיק שההשפעה היא גם הפוכה - אם נדע לשלוט על הנשימה נקבל גם שליטה על המצב הרגשי שלנו.

הנשימה היא דבר מובן מאליו, אבל תתפלאו כמה מאיתנו לא שמים לב לאיכות הנשימה שלהם.
רובנו נושמים נשימות שטחיות ורדודות – זה מספיק לנו בשביל להתקיים אבל לא מספיק בשביל להיות בריאים באמת.
נשימה היא הדרך העיקרית של הגוף לפינוי פסולת ורעלים – 70% מפונים על ידי הריאות ורק 30% דרך הצואה, השתן והעור.
אנשים בריאים נושמים לעתים קרובות רק שליש מהחמצן לו הם זקוקים בכדי לתפקד באופן אופטימאלי (פיזית, מנטאלית ורגשית). ואם זה לא מספיק, בזמני לחץ ודחק מופעלת המערכת הסימפתטית שמגבירה את קצב הנשימה והופכת אותה למהירה ורדודה עוד יותר.
מצב זה נקרא נשימה שטחית. נשימה שטחית גורמת למחסור חמצן ברקמות ומכאן לנזק: קשיי ריכוז, חוסר אנרגיה, עייפות, מתח שרירי, כאבים ועוד.
מאחר וכל אחד מאיתנו נושם מיליוני נשימות בשנה, ההשפעה ארוכת הטווח של נשימה לא נכונה היא מצטברת.

אם המתח מאבן ומכווץ, הרי שהנשימה משחררת ומרגיעה ואכן מחקרים מדעיים הוכיחו כי שינויים בקצב ובעומק הנשימה גורמים לשינויים ביוכימיים אשר יוצרים איזון בגוף ותורמים להרפיה ולהפחתת כאב.

אז מהי נשימה נכונה?
נשימה נכונה היא נשימה סרעפתית, כלומר נשימה שכוללת לא רק את בית החזה אלא גם נכנסת פנימה לאזור הבטן בזמן השאיפה ובזמן הנשיפה הסרעפת היא זו שדוחפת את האוויר כלפי מעלה ומרוקנת את הריאות. הנשימה הסרעפתית מאפשרת אספקת חמצן מוגברת למוח ולשרירים ובכך מעודדת אותם להרפות.

איך עושים את זה?
שבו או שכבו במקום נוח, קחו מספר נשימות על מנת להירגע ולהתחבר לגוף. שימו יד אחת על בית החזה ואת היד השנייה על הבטן. קחו נשימה עמוקה ועקבו אחר המסלול שלה – תרגישו איך החמצן זורם מהאף אל הריאות ותורידו אותו למטה אל הבטן. היד שמונחת על הבטן צריכה לעלות כאשר אתם מושכים אליה את האוויר. בעת הוצאת האוויר יש לכוון אותו מהבטן כלפי מעלה – דמיינו שהיד שעל הבטן עוזרת לכם לדחוף החוצה את האוויר, דרך חלל הבטן אל הסרעפת, הרגישו את הריאות מתרוקנות ונשפו החוצה את האוויר.
כאשר מתאמנים מספיק על נשימה זו אפשר להרגיש את הצלעות נפתחות בשאיפת אוויר ומתכווצות בנשיפה.
בתור התחלה ניתן לעשות תרגיל זה כ-5 פעמים כאשר עם כניסת האוויר מדמיינים איך אנרגיה נקייה נכנסת לגוף ובהוצאת האוויר מנקים את הגוף מכל מה שהצטבר.

תרגילי נשימה נוספים:
הצורה האידיאלית לביצוע תרגילי הנשימה היא בישיבה – ישיבה מזרחית על הרצפה או ישיבה על כסא כאשר כפות הרגליים מונחות שתיהן על הרצפה. בכל מקרה חשוב לשבת זקוף אך לא באופן מתוח ונוקשה מידי (כמובן שניתן גם לשבת או לשכב בכל צורה אחרת שנוחה לכם).
מומלץ לתרגל על בסיס יומי, גם כי הנשימה היא סם החיים וגם כי יהיה יותר קל ליישם תרגילים מוכרים בשעת הצורך.

• עצמו עיניים, נשמו בשלווה לפי הקצב שמתאים לכם. שאפו אוויר ועקבו אחרי המסלול שלו בתוך הגוף. בהוצאת אוויר להתמקד בדרך שהוא עושה החוצה.
• דמיינו שכל האיברים בגוף מרפים. עברו איבר איבר, מאצבעות הרגליים ועד לקודקוד הראש ודמיינו איך כל נשיפה משחררת את המתח שאצור בהם.
• התמקדו באזור ספציפי בגוף שכואב ונשמו לשם, הנשימה – כחלק ממנגנון פינוי הפסולת הטבעי של הגוף – תעזור לשחרר עודפים שתקועים באיבר או אזור זה.
• שאפו דרך האף והוציאו את האוויר דרך הפה. אפשר לנסות בכל נשיפה לדמיין מילה מרגיעה כמו "שקט", "אהבה", "רוגע" או כל מילה אחרת שמתחברת לכם ומתאימה לסיטואציה.

אני מאחלת לכם לנשום נכון ולחיות נכון בכל רגע ורגע.

חזרה לעמוד מאמרים