עדן טבע מרקט

עדן טבע מרקט

מתמחה ב: דיקור סיני, הומאופתיה קלאסית, רפואת צמחים קלינית, נטורופתיה, אירוודה, אבנים חמות, אירידולוגיה, אקופרסורה, ארומתרפיה, דיקור יפני, דיקור קוראני, הומו טוקסיקולוגיה, הידרותרפיה, הילינג, טווינה, יוגה, סוג'וק, סו טאי, עיסוי הוליסטי, עיסוי משולב, עיסוי נשים בהריון, עיסוי צרפתי, עיסוי רפואי, עיסוי רקמות עמוק, עיסוי שוודי, עיסוי תאילנדי, עיסוי תינוקות, פרחי באך, שיטת ג'הארה, צמחי מרפא סיניים, רפלקסולוגיה, שונישין, שיאצו, רייקי, תזונה סינית

השמנת ילדים

החופש הגדול אולי נגמר, אבל ילדינו נותרו חשופים לאחת הסכנות הגדולות של התקופה - השמנת ילדים. אמנם אין יותר בילויים בבתי הקולנוע ובבריכות, אבל אותם מזונות מעובדים ומלאים בסוכר ממתינים להם אפילו בבית הספר. אז כיצד מתמודדים עם תופעת השמנה בילדים?

השמנת ילדים היא תופעה כלל עולמית שלא דילגה על ישראל. בנוסף לתופעת ההשמנה הכללית באוכלוסיה, בשנים האחרונות חלה עלייה מתמדת ומדאיגה במספר הילדים המוגדרים כשמנים בעולם וגם במדינתנו.
השמנה אצל ילדים היא תופעה חדשה היחסית, והיא מותירה את ההורים פעמים רבות ללא מענה. אם ילדיכם נוטה להשמנה או סובל מעודף משקל, מומלץ מאוד להתחיל ולטפל בתופעה כמה שיותר מהר.
אך כיצד מתמודדים עם השמנה בילדים? ראשית, חשוב לזכור שדיאטה אינה הפתרון, אלא שינוי כללי באורח החיים ולא רק של הילד – אלא של כל המשפחה.
על פי נתונים אחרונים הנוגעים להשמנה בילדים, ישנה בישראל שכיחות של 15%-20% בעודף משקל בילדים בגלאי 6-18 והמספרים רק עולים.
הסיבות נעוצות בין היתר באורח החיים המהיר והעמוס במידע אשר הותיר אותנו במצב בו ברירת המחדל שלנו בכל הנוגע לאוכל, היא מהיר, זול ומזיק.
עולם הפרסום גם טומן ידו בצלחת (תרתי משמע) עם שלל מסרים המכוונים במיוחד לילדים, שמטרתם למכור עוד חטיף או ממתק.
גם בבית הספר ילדים נחשפים למשקאות מוגזים וממותקים עשירים בסוכרים, ממתקים וגלידות למיניהן, חטיפים ומה לא.
לכל אלו השפעה מכריעה על השמנה בילדים ועל בריאותם. אם ילד כיום חשוף מגיל ינקות לכמויות הסוכרים והמזונות המעובדים בחוץ, כמעט ואין לו סיכוי להימנע מהשמנה, סוכרת ועוד. לכן הרבה יותר תלוי בהורים ובחינוך בבית מבעבר.
הבית היא הזירה העיקרית כאשר ברצוננו למגר את תופעת ההשמנה אצל ילדים, וכאמור השינוי באמת מתחיל בנו.
לכן חשוב שהשינוי באורח החיים יכלול גם את ההורים. מזונות שמנים, מעובדים ומלאים בסוכר, צריכים להישאר מחוץ למקרר שלנו. כך הילד לא ימצא אותם בבית ולפחות שם יוכל להיחשף לבחירות תזונתיות בריאות יותר.
את שעות הפנאי המשפחתיות מומלץ למלא בפעילות גופנית (אפילו טיול בפארק) ביחד עם הילדים. כך גם יהיה לנו יותר זמן כמשפחה והילדים יתרגלו לעסוק בפעילות גופנית.
ייתכן כי לא נצליח להימנע מלומר את המילה הנוראית "לא", אבל ישנם לא מעט "טריקים" בעזרתם ניתן להפוך כל מזון בריא ומזין לאטרקטיבי, הנה כמה מהם:
- הגבירו את צריכה הפירות שלהם. לפירות מראה לא פחות אטרקטיבי ממתקים הודות לצבע ולמתיקות. שיפודי פירות, סלט פירות ושייקים יכולים להגביר את התעניינותו של הילד.
- שוקולד חרובים – תתפלאו, אבל יש דבר כזה והוא גם טעים! תחלופה בריאה לשוקולד אינו מכיל קפאין ומתוק בדיוק באותה המידה
- מזונות מלאים – לא חייבים להפסיק לאכול לחם אבל אפשר לעבור ללחם מקמח מלא
- לאפות במקום לטגן – אפשר לאכול צ'יפס – אבל בתנור, גם קציצות ושניצל ניתן לאפות והטעם? בדיוק אותו הדבר וגם המטבח פחות מלוכלך...

מאת: אורית אגייב גרוס, תזונאית ראשית

חזרה לעמוד מאמרים