רחל ברודי Nd

רחל ברודי Nd

מתמחה ב: רפואת צמחים קלינית, נטורופתיה, צמחי מרפא מערביים, פרחי באך, תזונה טבעית, רפלקסולוגיה

תזונה בגיל המבוגר
אוכלוסית הקשישים בני 65 ומעלה מהווה כ 10% מהאוכלוסיה בישראל  ופלח זה צורך יותר מ-40% משירותי הבריאות בשל מצבו הבריאותי.
ובעידן הגידול באוכלוסיה המבוגרת נשאלת לא אחת השאלה מדוע קשיש אחד מאריך חיים יותר מאחר?
תוצאות מחקרים שניסו לאפיין קשישים ארוכי חיים הראו שלסביבה בה חי האדם במהלך חייו יש השפעה ניכרת הן על אורך חייו והן על איכותי חייו מבחינת התפקוד הנפשי ,הפיזי והקוגנטיבי ומבין ההשפעות הסביבתיות לתזונה יש השפעה מכרעת.
מחסור ניכר בויטמיני B ו-C הירידה משמעותית ככל שהגיל עולה.
יש ירידה חדה בצריכת סידן וויטמין D ועקב כך איבוד משמעותי במסת העצם.
מחקרים מראים ש20% מהחולים שסבלו משבר במפרק  הירך היו במצב של תת תזונה, בעיות שינים ,תרופות מרובות, ירידה בתנועתיות יובילו להדרדרות תזונתית.
האם יש קשר בין  המזון שאנו אוכלים לאריכות ימים??
האם ניתן לשפר את איכותל החיים של האדם המבוגר ע'י תזונה?
האם יש הבדלים בהמלצות התזונה בין גברים ונשים?
האם שימוש בתוספי תזונה יעיל או מיותר או אפילו  מזיק בגיל המבוגר?
 
איך קובעים מיהו האדם המבוגר האם הגיל הכרונולוגי הוא הקובע או הגיל הפיזיולוגי? 
  
הרגלי אכילה  ובקרת תיאבון בקשישים (האנורקסיה של הזקנה)
 
במשך 20 שנותי כנטורופתית שאפתי ללמוד ולהבין שיש צורך לדעת יותר בתחום התזונה בגיל המבוגר, להכיר את השינויים החלים בגיל הזקנה ואת גורמי הסיכון לירידה במשקל .
למרות השכיחות הגבוהה של תופעת עודף המשקל בגיל המבוגר,הסכנה נקשרת דוקא לירידה בתיאבון ,ירידה בצריכת אנרגיה וירידה במשקל שמוסברת כתופעת לוואי להרבה מהמחלות הכרוניות בגילך המבוגר.
 
נמצא שקשישים צורכים את מרבית האנרגיה שלהם מאכילת פחמימות ופחד מאכילת שומנים הקשור  למחלות מטבוליות אוכלים לאט ארוחות קטנות יותר ולא אוכלים בין הארוחות.
וכך נוצר הקשר שבין צריכת המזון לצריכת האנרגיה.
 
רוב המזונות הם מזונות מוכרים מזה שנים רבות,חסכון בכסף בשביל תרופות אינם מודעים לויטמינים ומינרליים המוספים למזונות חדשים שפותחו בעקבות מחקרים .
 
הבעיות העיקריות הגורמות לתת תזונה- 
שינויים בתפקוד חוש הטעם והריח  בעקבות לקיחת הרבה תרופות
בעיות שיניים,לעיסה ובליעה מחלות כרוניות ודיאטות רפואיות
ירידה בספיגת המזון
ובלבול במה מותר ומה אסור !
 
 סידן
 
הגברת צריכת סידן בגיל ה-3 חשובה הבפחתת סיכון לאוסטאופרוזיס ומקטינה את הסיכון לשברים בעצמות
 
חלב ומוצריו נחשבים כמקור עיקרי לסידן בשל תכולת הסידן הגבוהה שלהם  וזמינות הסידן הגבוהה
 
חשוב להקפיד על צריכה נאותה של סידן מאחר וספיגתו בגיל זה עלולה להיות מופחתת.
 
פעילות גופנית מסייעת אף היא בחיזוק העצמות ועוזרת במניעת איבוד נוסף של רקמת עצם, ממומלצת אפילו הליכה של חצי שעה ביום.
 
יש צורך גבוהה יותר של ויטמין D כי עם הגיל העור מאבד מכושרו ליצר ויטמין זה מאור השמש ובעיה נוספת היא ירידת הכושר של הכליות להפוך את ויטמין D לצורה פעילה שאותה יכול הגוף לנצל ולכן חיוני לקבל ויטמין זה מהמזון –המקורות העיקריים הם חלמון ביצה ,מוצרי חלב,כבד ושמן דגים.
 
האם אתם אוהבים מוצרי חלב  אך חושבים שמוצרי החלב אינם אוהבים אתכם?
יתכן שאתם בעלי אי סבילות ללקטוז –לא אלרגיים אלא חוסר סבילות! מצב זה עלול להתעורר אצל חלק מהאנ שים גם אם מעולם לא היו בעיות כאלו.
לקטוז הוא סוכר טבעי בחלב ובמהלך העיכול אנזים הנקרא לקטאז אמור לפרקו ליחידות סוכר קטנות יותר ,הבעיות מתעוררות כאשר הגוף אינו מייצר עוד לקטאז או שאינו מייצר אותו בכמות מספיקה ואז הוא עובר תסיסה ע'י חיידקים במעי וגורם לתופעות מוכרות.
אלרגיה לחלב היא תופעה שונה לחלוטין והלוקים בה רגישים למרכיבים חלבוניים בחלב .
בעלי אלרגיה לחלב חייבים להמנע מצריכתו בעוד שבעלי אי סבילות לחלב יכולים לצרוך מוצרי חלב בכמויות קטנות או להוסיף לקטאז.
 
אפשר להרגיל את מערכת העיכול ע'י צריכת מוצרי חלב
במשך היום מס פעמים  בכמויות קטנות ולאכול גבינות כמו פרמזן, צדר, וגבינות צהובות שונות שמאבדות את רמות הלקטוז שלהן במהלך העיבוד וההבשלה ועשירות מאוד בסידן
 
 חיזוק מערכת החיסון
 ככל שאנו מתבגרים יכולתו של הגוף להתמודד עם מחלות החורף ועם מחלות בכלל הולכת ופוחתת.
תזונה נכונה ומאוזנת תחזק את מערכת החיסון ותשפר את איכות החיים.
צריכה טובה של ויטמינים ומינרליים מן המזון תאפשר פעילות תקינה של מערכת החיסון המקורות להם זקוק הגוף לחיסונו זמינים לנו מהמזון!!! ואנו נפגשים בהם יום יום ואני מעדיפה אותם על פני תוספי מזון חיצוניים אך חשוב לזכור כי לפעמים בגיל המבוגר תזונה בלבד לא תספיק ולכן להקפיד על-
ויטמין D- חשיפה של רבע שעה לשמש יום יום +ביצים ודגים
6 B- דגים, אגוזים, דגנים מלאים קטניות , בננות
B 12- בשר דגים וביצים
חומצה פולית- ירקות ירוקים עליים , קטניות
ויטמין C – ירקות אדומים וצהובים , פירות הדר, קווי, תות שדה , מילון
ליקופן- עגבנ יות (בעיקר מבושלות) אבטיח ,שזיפים אדומים
בטה קרוטן – (הגוף הופך לויטמיןA)-כל הכתומים והצהובים
בטטה ,דלעת, דלורית, גזר
ויטמין E –אגוזים ,שמנים צמ חיים
ברזל- בחי- בשר בקר, דגים   ]
צומח- ירקות ירוקים, ברוקולי,  קטניות, דגנים מלאים, + תמיד עם וטמין C לשיפור הספיגה
 מגנזיום,אבץ וסלנ יום- ירקות שורש, קטניות ,אגוזים ושקדים
עשבי תבלין
 להמעיט בסוכר ובמרגרינה ומ וצרים שמכילים את הסוכר והמרגרינה

ביצים
 
ביצה נחשבת לחלבון מלא חשוב ביותר.
יש בביצה אינזימים רבים שאינם נמצאים במזון אחר באותה כמות
הכולסטרול נמצא בחלמון
60% מהקלוריות הם משומן ו-10 גרם שומן נמצאים בחלמון הביצה.  רוב השומן שבביצה הוא בלתי רווי שאינו מזיק לבריאות.
הדעות בענין הרכב הכולסטרול בביצה חלוקות ומחקרים שונים בדעות שונות על העלאת רמת הכולסטרול כי הוא גם מכיל לציטין שמווסת את רמות הכולסטרול באדם.
מחקרים אחרים מראים שדוקא הכולסטרול צפוף החלבונים-הכולסטרול ה'טוב' ה-HDL  רמתו עולה בדם הודות לאכילת החלמון .
 
 עצירות
 
הסיבות לעצירות רבות ונגרמות בעיקר ע'י תזונה דלה בסיבים תזונתיים, שתיה לא מספקת  לעיסה לקויה ,ותזונה דלה בכמות
גם חוסר פעילות גופנית ומתח מתמשך יגרמו לעצירות
 
לפעמים מעורבות בעיות בחילוף חומרים שמתעוררות בגיל השלישי, סכרת, תסמונת המעי הרגיז, תתפעילות של בלוטת התריס שגורמת להאטת הפריסטלטיקה, פיסורות וטחורים
 
כרבע מאוכלוסית העולם המערבי סובל מעתירות מסיבה זו או אחרת. רבים רואים בתופעה הזאת תופעה שולית והם טועים.
בזמן עצירות תכולת המעיים שנאגרה תוססת ונרקבת וכשאדם נורמלי בחום של 36.9 בסביבה חומצית ומלאת חיידקים החומר האורגני שמצטבר עובר תהליכי תסיסה  וריקבון וחומרים רעילים נספגים  לתוך זרם הדם.
עצירות יכולה לגרום לעייפות, עצבנות, מיגרנות,כאבי ראש,עליה בלחץ דם, עליה במשקל, עליה בשומני הדם(כולסטרול וטריגליצרידים) אלרגיות ,טחורים, ויש הרואים בה אחת הסיבות לסרטן המעי הגס.
הסיבות לעצירות רבות –אורח חיים שגוי הכולל אכילה בלתי סדירה ולא מאוזנת, תזונה דלה בסיבים, שתיה לא מספקת, חוסר פעילות גופנית ומתח מתמשך.
כלל ראשון במלחמה בעצירות הוא שיפור הרגלי אכילה, תזונה נ כונה עוצרת עצירות!! מוןמלץ לאכול מאכלים שמכילים כמות רבה של סיבים-שיבולת שועל(קואקר) אורז חום אדום או בסמטי, עדשים פירות וירקות עם הקליפה!
הסיבים  קושרים אליהם את הכולסטרול הרע שבדם ועודפי גלוקוז.
ביציאה מהמעי הדק הסיבים האלו מתנפחים (בתנאי שיש נוזלים) וסופחים אליהם חומרים שונים ומעניקים תחושת שובע. כף של זרעי פשתן טחונים מעל לסלט תחולל פלאים.
להפחית צריכת מזונות מעובדים המכילים סוכר קמח ואורז לבן
להמנע מבננות , ויש ללעוס היטב.
לשתות לפחות 10 כוסות של נוזלים ולהפחית קפאין ואלכוהול
לקחת 4 כפות של משקה אלוורה (אפשר לערבב במיץ או במים) לפני השינה ו2כפות על בטן ריקה בבוקר. יש לקחת פרוביוטיקה-(חיידקי מעיים טובים) כל יום.
התעמלות מזרזת את ניקוי הפסולת בגוף ואפילו רכיבה על אופניים
יש מצב הנקרא אניזמוס שסוגר את פי הטבעת במקום שדרושה דוקא הרפיה שתאפשר את הפעולה פה תעזור פיזיותרפיה
 
ברפואה המשלימה יש מצב שנקרא 'עצירות נפשית' תרגילי נשימה איטית אל הבטן ,יוגה ,טי צ'י ,מדיטציה ודמיון מודרך יתרמו ל מיתון העצירות
לפי הרפואה הסינית ריקון הקיבה אמור להתבצע  בין השעות 6-7 בבוקר עד חצי שעה אחרי היקיצה.