תמר יהודאי - רפואה סינית

תמר יהודאי - רפואה סינית

מתמחה ב: דיקור סיני, טווינה, צמחי מרפא סיניים, תזונה סינית

טיפול ביתי לכאבי מחזור

שימוש בכלים ביתיים ופשוטים להתמודדות עם כאבי המחזור.

כמה עובדות על מחזור הווסת
הווסת הראשונה, מגיעה בדרך כלל בגילאים 12-14, אורך המחזור החודשי הוא בין 21- 35 יום. רק ב-10% עד 15% מן המקרים, מחזור הווסת נמשך 28 יום בדיוק. הדימום נמשך 3-7 ימים, ובממוצע 5 ימים. גיל הפסקת הווסת הוא בין 44-55, כאשר בגיל 50 לערך מתארך המחזור בשל הירידה באסטרוגן ומוביל להתדלדלות מס' הזקיקים בשחלות.
כמות הדם שהגוף מאבד נעה מ-15 עד ל-300 מיליליטר, ובממוצע 150 מיליליטר (תחבושת היגיינית או טמפון סופגים כ- 30 מיליליטר). רווחי הזמן שבין הדימומים הם בדרך כלל גדולים ביותר בשנים הראשונות לתחילת הווסת ובשנים שלפני חדלון הווסת.
על פי ההגדרה המקובלת, היום הראשון של הדימום נחשב לתחילתו של כל מחזור ווסת. המחזור נגמר בדיוק לפני תחילת הדימום הבא.

הווסת היא בעצם נשירתה של רפידת הרחם (האנדומטריום), המלווה בדימום, שנובע מהירידה ברמות האסטרוגן והפרוגסטרון. זהו סימן ההיכר המובהק של שנות הפוריות בחיי האישה, המתחילות בראשית הווסת, נמשכות בתקופת הבגרות המינית ומסתיימות בהפסקת הווסת (חדלון הווסת).

מסביב לזמן המחזור האישה חווה שינויים נפשיים, רגישות לסביבה, ורגישות לקור. במצבים בהם האישה מתקררת, נקלעת לגשם כבד, באה במגע עם מים קרים מאוד, שותה מים קרים, או חליטות מצמחים קרים ומרים בזמן הדימום, יכולה להיווצר לתקיעות דם ברחם זאת בשל האטה שנגרמת למחזור הדם מהקור. התקיעות יכולה לגרום להפסקת וסת, לדימום רב, או לכאבי מחזור.
חום עוזר לדם לנוע, אך יתר חום גורם לדימום חום פתולוגי. מזג אוויר חם מאד, אוכל או צמחים חריפים וחמים יכולים לפלוש לרחם ולגרום לדימום וסתי מתמשך, או דימום רב בזמן הוסת.
אם האישה אינה רגועה בזמן מחזור תהיה נטייה להתפרצויות, עצבנות או דיכאון. כל זה יגרום לתקיעות צ'י ודם. לכן חשוב להשתדל להימנע ממריבות ולהיות בגישה חיובית במשך המחזור.
עבודה קשה, מתח, התעמלות מתישה וחוסר שינה עלולים להתיש את הצ'י. חסר בצ'י ובדם מוביל לחוסר הזנת האיברים הפנימיים, בעיקר השחלות ויגרום לדימום רחמי לא תקין או חוסר במחזור. ולכן, בזמן מחזור צריך להשתדל לדאוג למנוחה מספקת ולתזונה עשירה ומזינה.
קיום יחסי מין בזמן מחזור עלול לגרום לדלקות בגלל חשיפת כלי הדם, בנוסף זה יכול לפגוע בזרימת הדם ו"לדחוף" אותו למעלה במקום למטה (הזרימה הנורמאלית של הדם) ולגרום לבעיות מחזור.
כמו כן מומלץ לא לשתות הרבה אלכוהול בזמן מחזור, כיוון שהאלכוהול יכול לגרום לעודף חום פתולוגי שייפגע בזרימת הצ'י והדם ולהוביל לכאבים ובעיות במחזור.

נשים רבות סובלות מכאבי בטן במהלך המחזור החודשי ולפניו, כאבים אלו יכולים לנבוע מסיבות רבות אך כולם קשורים לזרימה דם או צ'י (אנרגיה) לא תקינה בגוף. בתקופות של עומס, לחץ, חולשה או מחלה בדרך כלל נסבול יותר מכאבים. יש נשים הסובלות מכאבים חדים מאוד וחזקים ויש אחרות שרק חשות תחושת חוסר נוחות או משיכה, לעיתים גם הגב כואב ולעיתים יש תחושה של הקרנה לחלק הפנימי של הירך. כאבי מחזור הם לא גזירת גורל, יש דרכים להתמודד עמם ואף למנוע אותם. אז הנה כמה טיפים נחמדים וקלים ליישום לפני הדימום ובזמן הכאבים, שיכולים להקל על החיים של כולנו.

כרית חימום
טיפ פשוט ליישום ויעיל ביותר הוא פשוט לשכב על הגב ולהניח כרית חימום או בקבוק חם על הבטן התחתונה למספר דקות עד חצי שעה. החום מזרים דם בבטן התחתונה, מרגיע, נעים וגם מאפשר הפסקה קטנה מהיום העמוס.
- לא מתאים למי שסובלת מאוד מחום, בעיקר במהלך הווסת.
- יש להיזהר ממגע ישיר עם העור כדי לא ליצור כוויה!

תרגיל המערוך
התרגיל מתבצע בישיבה עם רגליים ישרות קדימה. מתחילים עם רגל ימין, מקפלים אותה כך שכף הרגל תהיה באזור ברך שמאל, רגל ימין לכיוון הרצפה או לאורך המזרן (דורש מעט יותר גמישות). תנוחה זו מאפשרת לחשוף את החלק הפנימי של הירך. לוקחים מערוך (ביתי, פשוט, או כל חפץ בצורת גליל) ו"מרדדים" את הירך הפנימית של רגל ימין מהמפשעה לכיוון הירך, בכיוון אחד ללא חזרה. מבצעים זאת מספר דקות ומחליפים רגליים. תנועה זו מזרימה את הצ'י והדם מאזור האגן והבטן התחתונה ובכך מקל על הכאבים.
אם הכאבים מופיעים לפני או בזמן הווסת, נבצע את התנועה מהמפשעה לכיוון הברך.
אם הכאבים מופיעים לקראת סוף הווסת או לאחר סיומה, נבצע את התנועה מהברך לכיוון המפשעה. כאבים המופיעים לקראת סוף הווסת מעידים לרוב על חולשה של הדם, והתנועה כלפי פנים מזרימה אותו לאגן ובכך מחזקת את הדם ברחם ומקלה על הכאבים.

עיסוי בטן
בשכיבה על הגב עם רגליים ישרות לפנים (רצוי עם כרית לראש וכרית קטנה מגולגלת מתחת לברכיים). יש לעסות תוך כדי שפשוף את הבטן בתנועות מעגליות רחבות נגד כיוון השעון. לאחר שאת מרגישה הקלה מסוימת בכאב, ניתן להעמיק את הלחץ ולהקטין את המעגל ולאט לאט להתחיל להתמקד בבטן תחתונה ובאזור הכואב. עיסוי בכיוון זה עוזר להניע את הדם והצ'י באזור הבטן התחתונה ובכך מסייע להפחתת הכאב.
- את העיסוי אפשר לבצע על הבגד או ישירות על העור ביחד עם שמן שקדים מהול ב4-5 טיפות לבנדר.

יוגה
היוגה, בדומה לדיקור, יוצרת תנועה בגוף ומסייעת לנו להחזיר את התנועה הנכונה לגופנו. תרגול של מספר אסאנות (תנוחות יוגה) לפני המחזור ובמהלכו יכול לסייע להקלה בכאב.
חשוב לזכור! את התרגול יש לבצע בזהירות, בהדרגתיות ותוך הקשבה לגופנו ולא לנסות להגיע מעבר לגבול היכולת שלנו.
1.באדהה קונאסאנה – שבי על הרצפה עם הרגליים ישרות, כופפי את הברכיים והביאי את כפות הרגליים קרוב לגוף (כשהעקבים קרובים לחיץ הנקבים), הצמידי את כפות הרגליים אחת לשנייה תוך שאת אוחזת בכפות הרגליים ופסקי את הירכיים כך שהברכיים ישאפו לגעת ברצפה משני הצדדים.
- שלבי את אצבעות הידיים בחוזקה סביב כפות הרגליים, מתחי את הגב והביטי ישר לפנים. הישארי במצב זה במשך 10 נשימות עמוקות.
- הניחי את המרפקים על הירכיים ולחצי אותן למטה ותוך כדי נשיפה, התכופפי לפנים כמה שניתן. הישארי במצב זה במשך 10 נשימות עמוקות. עלי חזרה תוך כדי שאיפה עמוקה. לאחר מכן, שחררי את כפות הרגליים, ישרי את הרגליים והרפי.
2.אופאווישטהה קונאסאנה – שבי על הרצפה עם רגליים מתוחות לפנים, פסקי אותן לצדדים עד כמה שאפשר, תוך הקפדה על השארתן מתוחות וצמודות לרצפה בחלקן האחורי, אחזי בבוהן הגדולה בעזרת האצבע האמה והאגודל, הישארי עם גב זקוף ונסי למשוך את הסרעפת למעלה. הישארי במצב זה במשך 10 נשימות עמוקות.
- לאחר מכן, עדיין בפיסוק, הניחי את כפות הידיים על הרצפה לפנייך ולאט לאט התחילי "לטייל" איתם לפנים, תוך שמירה על הגב זקוף. הישארי במצב זה במשך 10 נשימות. קחי שאיפה, הרימי את החלק העליון של הגוף מהרצפה, שחררי את כפות הרגליים, הצמידי אותן והרפי.
- פסקי שב את הרגליים ואחזי בכף רגל שמאל בשתי הידיים, נשפי ונסי להגיע כשהגב זקוף עם החזה לכיוון ברך שמאל , שאפי, הרימי את הראש ואת החלק העליון של הגוף וחזרי על פעולה בצד ימין. הישארי במשך 10 נשימות בכל צד. הרימי את הראש והחלק העליון של הגוף, שחררי את הידיים, הצמידי את הירכיים והרפי.
3.פאשצימוטאנאסאנה – שבי על הרצפה כשהרגליים מתוחות וישרות לפנים, הניחי את כפות הידיים לצידי הירכיים על הרצפה וקחי שתי נשימות עמוקות. נשפי, האריכי את הידיים ותפסי את הבהונות בעזרת האצבע האמה והאגודל, האריכי את עמוד השדרה ונסי להישאר עם גב ישר, תוך ניסיון להתכופף בצורה נכונה מאזור הירכיים. הישארי במצב זה במשך 10 נשימות עמוקות.

תה מרווה
פתרון נעים ונחמד, בעיקר בימי החורף אבל לא רק! פשוט להכין חליטה מעלי מרווה יבשים או טריים, לחלוט במשך כ5-10 דקות ולשתות בכל פעם שכואבת הבטן וללא הגבלה.
המרווה היא חריפה, מרירה וקרירה. לכן טובה לטיפול בהפרעות עיכול כמו גזים ונפיחות, צואה דביקה, אי סדירות ווסתית וכאבי מחזור.

חליטת אנג'ליקה סינית
יש לבשל כפית עד שתיים של הצמח המיובש (ניתן להשיג בחנויות טבע\ צמחי מרפא) על כוס עד שתיים של מים ולהמשיך לבשל מספר דקות. ניתן לשתות עד שלוש פעמים ביום.
האנג'ליקה הסינית משתייכת למשפחת הסוככיים ומוצאה בסין, יפן או קוריאה. אחד מכינויו הרבים של הצמח הוא "הג'ינסנג הנשי", שהוענק לו על שום פעילותו המאזנת והמזינה של המערכת ההורמונאלית הנשית. הוא משמש ברפואה הסינית המסורתית מזה אלפי שנים להקלה בכאבי מחזור ובתופעות הידועות היום כתסמונת קדם וסתית בשל היכולת שלו להניע ולחזק את הדם.
לא מומלץ לשימוש בזמן הריון!

נסי לאמץ אחת מהעצות הללו, במחזור הבא שלך.
אשמח לשמוע אם עבד לך...

חזרה לעמוד מאמרים