תרצה הוכברג - נטורופתית

תרצה הוכברג - נטורופתית

מתמחה ב: רפואת צמחים קלינית, נטורופתיה, אירידולוגיה, ארומתרפיה, פרחי באך, תזונה טבעית

שביתת פועלי הניקיון של הגוף: מקורות הזיהום

דמיינו לעצמיכם קבוצת פועלי ניקיון המקבלת משימת ניקיון בלי כלי ניקיון ומים בכמות מספקת... המקום נשאר מלוכלך...

דמיינו לעצמיכם קבוצת פועלי ניקיון המקבלת משימת ניקיון בלי כלי ניקיון ומים בכמות מספקת... המקום נשאר מלוכלך... דבר דומה מאוד להתרחשות זו קורה בגוף וכדי למנוע זאת כדאי מאוד להבין את אמצעי הניקוי של הגוף.

הגוף שלנו, קולט רעלים ממקורות שונים וגם מייצר רעלים כחלק מתהליכי החיים ולא מדובר בלכלוך אותו אנו מורידים במקלחת אלא בלכלוך הפנימי אותו הגוף מנקה במנגנונים פנימיים.
צורת החיים של אנשים רבים וההרגלים שלהם גורמים ליצירה מוגברת של רעלים ולכניסת רעלים, בקצב גבוה. מנגנוני הניקוי של הגוף אינם מקבלים את החומרים החיוניים כדי לפעול ביעילות והם קורסים אל מול העומס.

מאמר זה הינו הראשון בסדרת מאמרים בנושא והוא סוקר בעיקר את המקורות לרעלים בגוף ואיך אפשר להקטין את כמות הרעלים כדי להקל על הגוף בתהליכי הניקוי.
דמיינו לעצמיכם קבוצת פועלי ניקיון המקבלת משימה לנקות בניין בלי כלי ניקיון ומים בכמות מספקת.
הם מנסים לאלתר פתרונות, לנקות עם הנייר המשרדי ולהשתמש בפחים במקום דליים ואז פתאום החלונות נפתחים ואבק ולכלוך נכנסים מבחוץ בקצב גבוה יותר מזה שבו הם מצליחים לנקות.
בזמן העבודה הם מתחילים להשתעל ולהרגיש לא טוב. הם מנסים לצאת מהבניין אך הדלת נעולה והם נשארים כלואים בפנים, נהיים חולים והבניין ממשיך להתלכלך.
לא נעים... בפעם הבאה שביתה.

ברור שבלי חומרי ניקוי ומים אי אפשר באמת לנקות ומקומות שלא מנקים אותם לאורך זמן נראים בהתאם. לגוף שלנו חומרי ניקוי ופועלי ניקוי פנימיים שחשוב להכיר ולהבין כיצד הם פועלים ומה מפריע להם, משום שדבר דומה מאוד להתרחשות זו קורה בגוף. הגוף שלנו מייצר הרבה מאוד רעלים כתוצאה מהרגלי האכילה שלנו וסביבת החיים שלנו המביאה ליצירה מוגברת של רעלים ולכניסת רעלים מרובה, בקצב גבוה. מנגנוני הניקוי של הגוף אינם מקבלים את החומרים החיוניים כדי לפעול ביעילות והם קורסים אל מול העומס.
- מהו הלכלוך בגוף ואיך הוא מגיע לגופינו?
- מהם אמצעי הניקוי של הגוף?
- כיצד דרך החיים מפריעה למנגנוני הניקוי השונים לעבוד בצורה יעילה וכיצד הדבר משפיע על הבריאות?
- מהן הסכנות מהלכלוך והרעלים האלו כשהם מצטברים ואינם מפונים?
- מה אפשר וכדאי לעשות?
מאמר זה הינו הראשון בסדרת מאמרים בנושא והוא סוקר בעיקר את המקור לרעלים בגוף. המקור הפנימי והמקור החיצוני.

מקור הלכלוך והרעלים בגוף:
הגוף שלנו קולט רעלים ממקורות שונים וגם מייצר רעלים כחלק מתהליכי החיים ולא מדובר בלכלוך אותו אנו מורידים במקלחת אלא בלכלוך הפנימי אותו הגוף מנקה במנגנונים פנימיים.
מקור חיצוני: באוויר, במזון ובשתייה ישנם חומרים רבים שהגוף אינו צריך וחלקם אף מסוגלים להפריע לתהליכים הטבעיים ולפגוע בגוף. החומרים הנפוצים ביותר שנמצאים במזון ואינם מוכרים לגוף הינם חומרי השימור, חומרי הטעם והריח וצבעי המאכל הלא טבעיים
אפשר לכתוב ספר שלם על החומרים המותרים והרעילים שאנו פוגשים במזון שלכאורה אינם מזיקים. מדוע לכאורה? משום שלא באמת נבדקה השפעתם לאורך זמן ארוך וגם לא נבדקה והשפעתם המצטברת על אנשים שגופם אינו מצליח לסלק אותם ולנקות את הגוף מהם והרי כמה דוגמאות לחומרים כאלו:

220E – Sulfur dioxid – חומר הנוצר באופן טבעי מבערת דלק של מכוניות (ומשוחרר בהתפרצויות געשיות). חומר זה הוא רעיל מאוד והוא מעכב צמיחת פטריות ועובשים. לכן משתמשים בו להארכת חיי המדף של פירות וירקות ובעיקר פירות מיובשים. בארצות הברית אסור השימוש בו בפירות וירקות טריים.
איפה יש 220 E?, במוצרים עם תפוחי אדמה מעובדים, בפירות וירקות מיובשים, בתרכיזי משקה, בחומץ ובמשקאות קלים.
מהו הנזק? קשיי נשימה ואסטמה, אלרגיות, נזלת כרונית, שיעול מתמשך, ועניים צורבות. בנוסף החומר גורם למחסור בוויטמיני 1B ו E
חייבים לציין את נוכחותו במזון וניתן למצוא כ 2000 מ"ג לכל ק"ג בפירות יבשים

MSG – מונוסודיום גלוטאמאט – זהו חומר המשמש כמחזק טעמים. מבחינה כימית זהו מלח של חומצה גלוטמית וניתן למצוא אותו בכמויות קטנות מאוד בעגבנייה, בגבינת פרמזן ובמוצרי סויה. ביפאנית שמו של החומר מתורגם ל "טעים". זהו חומר הפועל ישירות על המוח וגורם לאוכל אותו לרצות עוד מהאוכל בגלל ההרגשה הטובה שהוא נותן.
איפה יש MSG? בכמויות גדולות ומזיקות נמצא אותו באבקות מרק, בתערובות תבלינים (הרבה מאוד בתבלין לפיצה שמגיע בשקיות הקטנות עם המשלוח), בנקניקים ובשרים מעובדים מכל הסוגים, כולל הקפואים, ברוטבי סויה ובכלל ברטבים. כאשר אנו אוכלים במסעדה סינית, לפעמים אנו מרגישים מעיין היי, בסיום הארוחה. זוהי ההשפעה הישירה של ה MSG.
מהו הנזק? כאבי ראש, מגרנות, בחילות, השמנה, כאבי חזה ועלייה בקצב פעימות הלב.
חייבים לציין את נוכחותו במזון ולפעמים נמצא אותו בתור 621E והכמות המותרת לשימוש היא עד 10 גרם לק"ג.

ניטריטים וניטרטים – חומרים המשמשים בתעשיית הבשר, מאריכי חיי מדף, תורמים לטעם הפיקנטי של מוצרי הבשר ומעכבים התפתחות של חיידקים מסוכנים
איפה יש ניטריטים וניטרטים? במוצרי בשר מעובדים
מהו הנזק? אנמיה, פגיעה בכליות ובהשפעה מצטברת הם הופכים לחומרים מסרטנים
הם מותרים לשימוש ובארה"ב מותרים 200 חלקים למיליון

עד לכאן הזכרנו את המקורות החיצוניים לפסולת. נסתפק בדוגמאות אלו ונתקדם להבין את המקורות הפנימיים של לכלוך ורעלים בגוף.

עיכול חלבונים מקור פנימי לפסולת:
התהליכים הביוכימיים הטבעיים המתרחשים בגוף, באופן שוטף, מייצרים רעלים אותם הגוף יודע לפנות ולנטרל ובמאמרי ההמשך נדבר על מנגנוני הניקוי הטבעיים ועל חומרי הניקוי החשובים לגוף.
... אבל לעיתים רבות חסרים לגוף חומרי ניקוי וכך נוצר מצב שאינו מאפשר את פינוי חומרי הרעל והלכלוך הנוצרים באופן טבעי וגם הם מצטברים וגורמים לנזקים.
התהליך העיקרי שיוצר פסולת בגוף הינו תהליך העיכול ובעיקר עיכול חלבונים. התהליכים הביוכימיים הטבעיים של פירוק חלבונים יוצרים חומרים רעילים. כשאוכלים חלבון, הוא מפורק לחומצות אמינו על ידי אנזימים במערכת העיכול. חומצות אמינו אלו נספגות אל תוך הגוף ומגיעות לכבד. אנזימים בכבד הופכים חומצות אמינו מסוימות לחומצות אמינו אחרות ובתהליך נוצרת פסולת המכילה חנקן שנקראת שינן או אוראה. בריכוזים גבוהים חומר זה מסוגל לגרום לנזק לנוירונים במוח לכן הגוף מנסה לסלק אותו כמה שיותר מהר מהגוף. הכבד מעביר את האוראה ואת יתר הפסולת החנקנית אל הכליות המסלקות את הרעלים דרך השתן.
בגוף מתבצע שיתוף פעולה בין הכליות לכבד במטרה לסלק את הפסולת.
כאשר הכבד אינו מתפקד באופן מלא או שיש עליו עומס רב, סילוק הרעלים אל הכליות אינו תקין וכאשר הכליות מאבדות חלק מיכולת הסינון שלהן גם אז סילוק הרעלים אינו תקין. במאמרי ההמשך נלמד להכיר שני אברי ניקוי חשובים אלו.

ולא רק פירוק חלבונים מייצר פסולת רעילה ומסוכנת בגוף.
תהליכי חמצון טבעיים הקורים בגוף יוצרים רדיקלים חופשיים. החמצן, שהוא מקור האנרגיה העיקרי של גוף האדם משתתף ברוב התהליכים הביוכימיים בגוף ובתהליכים אלו נוצרות, באופן טבעי, נגזרות של חמצן שהן רדיקלים חופשיים. הגוף זקוק לרדיקלים חופשיים אלו בכמות קטנה לחלק מהתהליכים החשובים, אבל בכמויות גבוהות יש לרדיקלים חופשיים אלו השפעות הרסניות ולכן לגוף ישנם מנגנונים בעזרתם הוא מאזן את כמות הרדיקלים החופשיים. מנגנונים אלו הם נוגדי החמצון והם אנזימים וויטמינים.

אז מה עושים?
הרי אי אפשר להפסיק לנשום והרדיקלים החופשיים נוצרים באופן טבעי... אבל אפשר להקטין את כמות הרעלים הנכנסים שגם הם יוצרים רדיקלים חופשיים וגם אפשר ומומלץ להגדיל את כמות הוויטמינים שנכנסים מהמזון שעוזרים לגוף לאזן את רמת הרדיקלים החופשיים ועליהם נדבר במאמר המשך על רדיקלים חופשיים ונוגדי חמצון. ובינתיים כדאי להעשיר את התזונה במזונות עשירים בנוגדי חמצון כגון גזר, עגבנייה, תרד, פירות עשירים בוויטמין C כגון לימונים ופומלות, רימונים, שמן זית, תה ירוק, קינמון וכורכום.
אפשר, אם רוצים לחזור לפועלי הניקיון, להתייחס לוויטמינים כאל חומרי הניקוי של הגוף.
כאשר מתבוננים על המקורות העיקריים לפסולת חיצונית ופנימית מבינים שמזון תעשייתי מכיל הרבה מאוד חומרים משמרים, צבעי מאכל, חומרי טעם וריח וכדומה. לכן ככל שנאכל אוכל טבעי ופחות מתועש נקבל פחות רעלים. זוהי נוסחה פשוטה. נכון האוכל המתועש לפעמים מאוד נגיש וקל להכנה, ואין לנו זמן, וזה טעים... אבל אם מתרגלים להקדיש עוד רבע שעה להכנת הארוחה ועוד חצי שעה בשבוע לקניית פירות וירקות טריים, ניתן להקטין בהרבה את כמות הרעלים הנספגים דרך המזון.
דבר נוסף שאפשר לעשות זה לקנות מזון אורגני המכיל הרבה פחות רעלים מאשר מזון לא אורגני... נכון מזון אורגני הרבה יותר יקר וכל אחד צריך לעשות את החשבון שלו ולבדוק מה הוא יכול ומה הוא לא יכול... אבל לפעמים רואים שלאחר שאנו מורידים את החטיפים והשניצלים, הטבעול והארוחות המוכנות נותר תקציב לקנות מזון טרי בריא ואורגני.
ולגבי החלבון, החלבון מהחי הינו חלבון מרוכז ורוב האנשים אוכלים כמות מאוד גדולה של חלבון מרוכז בזמן ארוחה סטנדרטית של מנת בשר, עוף או דגים, עם סלט ואו פחמימה. לגוף קשה להתגבר על כמות גדולה של חלבונים בבת אחת והוא אינו מצליח לסלק את כל הפסולת שנוצרת, לכן מומלץ לצרוך כמה שפחות חלבון מהחי ולצרוך יותר חלבון מהצומח.
הטבעונים נמנעים לחלוטין מחלבון מהחי וכאשר הם אוכלים בדרך של טבעונות בריאה הם משיגים הישגים בריאותיים, בזכות הסרת העומס של עיכול החלבונים ופינוי הפסולת מתהליך זה, מהגוף.
ראה מאמר: טבעונות שפויה: http://www.bartipul.co.il/magazine/%D7%9E%D7%98%D7%A4%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%91%D7%99%D7%9D/279/%D7%98%D7%91%D7%A2%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%A4%D7%95%D7%99%D7%94

ומי שלא רוצה או חושב שאינו יכול היות טבעוני, שיקטין כמויות, שיאכל פחות פעמים חלבון מהחי ובכל פעם שהוא אוכל חלבון מהחי שיאכל כמות קטנה יותר ויאכל הרבה מאוד ירקות ירוקים /שעוזים לגוף בתהליכי הניקוי.

מאת: תרצה הוכברג – נטורופתית ויועצת לאורח חיים בריא

חזרה לעמוד מאמרים