ניסים אדומים, כחולים, סגולים

חזרה למגזין ◄
תיראו מה שצבע יכול לעשות... אוצר של ממש תות-שדה, תות-עץ, דובדבנים, אוכמניות, פתל, סלק, רימון, פיטנגו, חמוציות, ענבים אדומים, פלפל אדום, כרוב סגול איזו חגיגה צבעונית לתפארת ועדיין לא ציינתי את הרשימה המלאה של כל
 פורטל ברטיפול  |  12.12.2017
ניסים אדומים, כחולים, סגולים
 
תיראו מה שצבע יכול לעשות... אוצר של ממש
 
תות-שדה, תות-עץ, דובדבנים, אוכמניות, פתל, סלק, רימון, פיטנגו, חמוציות, ענבים אדומים, פלפל אדום, כרוב סגול איזו חגיגה צבעונית לתפארת ועדיין לא ציינתי את הרשימה המלאה של כל הפירות, העלים והירקות שהמאפיין המאחד אותם הוא קבוצת צָבְעָנים (פיגמנטים) שהטבע בחוכמתו משתמש בה כדי להגן על הצמחים מפני קרינה אולטרה סגולה.
 
אין ספק שהצבעים העזים האלו, האדומים, כחולים וסגולים תופסים את העין, אבל זה כאין,  וכאפס לעומת היכולות והסגולות הטמונות בחובה של משפחות הצבענים הללו ותרומתם לבריאותנו – הוסיפו אותם לתפריט שלכם והרגישו בעצמכם את הסגולות הללו פועלות.

קצת לפני שנצלול לעומקם של הצבענים הקסומים האלו נזכיר פרט קטן אך חשוב – רובם רגישים לחום וסגולותיהם מתפקדות נפלא בטמפרטורת החדר אך עם החימום, סגולותיהם הולכות ופוחתות. אם עד היום עוד לא ניסיתם לאכול סלק טרי – הגיע הזמן שתתנסו בחוויה הנפלאה הזו, אתם בהחלט עשויים להיות מופתעים....
ולמה ציינתי "רובם"?, משום שליקופן למשל, אותו נמצא באבטיח ועגבניות, זמין לספיגה דווקא לאחר בישול. כלומר שווה לבדוק כי ללא כל צל של ספק, כדאי ליהנות משפע הבריאות והטעם שמציעה לנו קבוצת מזונות נפלאה זו.
 


משפחת הפלבונואידים כאמור, היא משפחה של צבענים.
ככל משפחה, גם משפחת הפלבונואידים נחלקת לכמה קבוצות כשהקבוצה הבולטת בצבעיה העזים היא משפחת הירקות, העלים והפירות האדומים, כחולים, סגולים (ויש המכנים אותם גם שחורים)  קבוצת האנתוציאנינים – כן, אני יודעת, השמות הללו נשמעים לא משהו, אבל לא תאמינו מה הצבענים האלו יודעים לחולל – שווה, שווה, שווה...
 
אני מניחה שרובכם מודעים לחשיבותם של ויטמינים בתפריט שלנו, על מגוון הוויטמינים הקיימים ופועלם לבריאותנו. ולמרות חשיבותם זו (שאין אנו מערערים עליה), חשובים לא פחות הם נוגדי החימצון – אנטי אוקסידנטים.
 
נוגדי חימצון ממשפחת האנתוציאנינים, הם מבין נוגדי החימצון החזקים העומדים לרשותנו באדיבות הטבע:
אנתוציאנינים מגינים על תאי הגוף בזמן שכפול מפני נזקים של רדיקלים חופשיים העשויים להתבטא בפגמים ברמה התאית, פגמים תיפקודיים וסרטן.
 
נוגדי חימצון ספציפיים לכלי-הדם, מונעים התחמצנות עודפי שומנים מסוג LDL  הנוטים לשקוע ולהצטבר בכלי הדם ולגרום לחסימת כלי-דם ובעיות לבביות, התקפים ושבצים למיניהם. אנתוציאנינים שומרים על גמישות, שלמות, תקינות ויעילות כלי הדם, מעורבים גם בתהליכים נוגדי דלקת (ובפרט מצבי דלקות כרוניות כמו למשל סוכרת) שמונעים גם הם בתורם נזק לכלי הדם.
 
סגולה זו של נוגדי החימצון המופלאים שבפירות והירקות האדומים, כחולים משמעותית לכל אחד מאיתנו אבל חשובה עוד יותר לאנשים שסובלים למשל מסכרת ומראש יש להם עניין עם כלי דם. אם לא די בכך, מסתבר שיש ביכולתם של אנתוציאנינים לפרק סוכרים כך שתרומתם לסכרתיים כפליים ואף יותר.
 
המשמעות של נוגדי חימצון ספציפיים לכלי-הדם עוצמתית ביותר משום שככל שהדם יכול לנוע בכלים בחופשיות, יש הזנה ואספקת חמצן ונוטריאנטים להם זקוקים התאים, יש זרימה שוטפת של חיילי מערכת החיסון לכל מקום בגוף (חלק מבעיותיהם הקשות של סכרתיים מבוססת על אספקת דם לקויה לפריפריה=לאזורים המרוחקים מהלב קרי כפות ידיים וכפות רגליים למשל)
 
ניקח את תרומת האנתוציאנינים רמה אחת למעלה אל הכבד המסנן את הדם, דואג למערכת החיסון וכפי שאומרת הרפואה הסינית "מעגן את הדם" – ככל שהכבד עמוס פחות בניקוי הדם, יש לו האפשרות לפעילויות אחרות ונוספות המוטלות עליו, כלומר עצם השפעתם של אנתוציאנינים על כלי הדם הופכת להיות השפעה מכרעת על כל הגוף ותפקודו.
 
את סגולותיהם של האנתוציאנינים נוכל לפגוש גם ברמה הקוגנטיבית, למוח האנושי רגישות גבוהה מאוד לרדיקלים חופשיים לפיכך השפעתם של אנתוציאנינים יעילה למצבי הפרעות קשב וריכוז, בעיות זיכרון והגנה על אזורים הממונים על פעילות מוטורית.
 
המאמר מעניין אתכם?
עשו לייק לעמוד הפייסבוק שלנו ותהנו ממאמרים בשלל נושאים
 - לחצו כאן 

אחרי קריאת הסגולות מרחיקות הלכת של הפירות והירקות האדומים, כחולים, סגולים – מתבקשת תהייתכם בדבר פירות יער למשל, בדבר כמויות
ובכן,..
בישראל של היום ניתן למצוא לא מעט עצי תות, דובדבנים נפלאים, תות שדה כמובן (הקפידו על פרי שאינו מרוסס – שטח הפנים של תות יודע להכיל גם את חומרי הריסוס), פתל ניתן למצוא על גדות הנחלים בצפון הארץ אך כמובן גם בחוות ייעודיות – אבל כשכל אלו אינם בנמצא ומעבר לסלק, חציל, רימון, פיטנגו וכל שאר האוצרות הגלומים בפירות יער למשל, תוכלו למצוא בכל סופר במקפיאים לאורך כל השנה. שימו לב תמיד לתאריכי התפוגה.
 
תוכלו להוסיף 1 - 2 כפות פירות יער מעורבים ליוגורט ולהקפיא הכל יחד ולקבל גלידה נפלאה לימות הקיץ החמים. ובימות החורף תוכלו פשוט להשאיר 1 - 2 כפות מחוץ למקרר על מנת שיפשירו, אותן תוכלו להוסיף לדייסה, ליוגורט או כך טרי.
 
לא נוכל לסיים את הכתבה על הפירות בצבעים המדהימים הללו מבלי להזכיר את הפרדוקס הצרפתי, מן הידוע הוא שהמטבח הצרפתי מכיל רכיבים שמנים, חמאה, גבינות שמנות, בשרים שמנים ומנת הדגל שלהם כבד אווז ובכל זאת, למרות כל התזונה הזו, הצרפתים הם האחרונים הסובלים מבעיות לב וכלי דם – איך זה יתכן?

קיימים כמה מרכיבים המסבירים את הפרדוקס הצרפתי אך היות ואנו עוסקים בנוגדי חימצון, נזכיר את הרזברטרול המצוי בקליפת הענבים אותו נמצא ביין אותו נוהגים הצרפתית לשתות מדי יום. מטבע תהליך הפקת היין, הרזברטרול שריר וקיים ביין אותו שותים הצרפתים מדי יום מה ששומר על הצרפתים מפני התחלואות של אכילת מזונות שומניים.


מאת: 
תמר תאומים - נטורופתית מוסמכת