זרחן – Phosphorous

חזרה למגזין ◄
היסוד האל מתכתי "זרחן" P, הוא המינרל השני בתפוצתו בגוף האדם (אחרי סידן) אותו נמצא בכל תא ותא בגופנו וגם מחוץ לתאים עצמם לפיכך, אנו זקוקים לכמויות יחסית גדולות של זרחן כ - 400 - 500 ג'. נמצא את הזרחן בעצמות, בשיניים, בשרירים ובדם.
 פורטל ברטיפול  |  10.12.2017
זרחן – Phosphorous
 
מי בכלל צריך זרחן?
 
היסוד האל מתכתי "זרחן" P, הוא המינרל השני בתפוצתו בגוף האדם (אחרי סידן) אותו נמצא בכל תא ותא בגופנו וגם מחוץ לתאים עצמם לפיכך, אנו זקוקים לכמויות יחסית גדולות של זרחן כ- 400 - 500 ג'. נמצא את הזרחן בעצמות, בשיניים, בשרירים ובדם.
 

* זרחן וסידן הם המרכיבים המובילים במבנה במינראלי של עצמות השלד ומהווים את החלק המיבני החזק של העצמות והשיניים. 

* זרחן משתתף בתהליכי מטאבוליזם (חילוף חומרים) של שומנים, חלבונים ופחמימות ולוקח חלק בהפקת האנרגיה מפחמימות. 

* זרחן מהווה חלק בשומנים המרכיבים את ממברנות התאים ולמעשה משתתף בהובלת שומנים לתאים והכנסתם פנימה. זרחן נוכל למצוא גם במיאלין ומכאן חשיבותו לפעילות עצבית תקינה.

* זרחן גורם לעירור כיווץ שרירים בכלל ושל שריר הלב בפרט, חיוני לגירוי עצבי ומכאן לתיפקוד יעיל של מערכת העצבים ופעילות מנטאלית.

* זרחן משתתף בבקרה על כמויות הסידן בדם.

* זרחן חיוני לחלבוני גרעין התא ולתהליך חלוקה תאית והתרבות.
 
למקרא מגוון תפקידיו הנרחב של הזרחן, נוכל להבין שהוא יסוד חשוב בתפקידי הגוף וחסכים של זרחן (אף שהם יחסית נדירים, כיוון שזרחן נמצא בשפע מזונות ונוח לספיגה) עלולים לגרום לבעיות.
 
האוכלוסייה החשופה יותר לחסכי זרחן יהיו בראש ובראשונה אנשים הסובלים מבעיות ספיגה כמו למשל צליאק, מחלות מעיים דלקתיות כמו קרוהן, אלכוהוליסטים שסובלים מהרס ריריות במערכת העיכול ומבעיות ספיגה בעקבות זאת.
שימוש קבוע בסותרי חומצה למיניהם גורם למניעת ספיגת סידן – ידיעתכם !
 
מחסור בזרחן עשוי להתבטא בכאבי עצמות, רככת עצמות במצבים קיצוניים של חסך גדול ולאורך זמן רב, חולשת שרירים ועוויתות בחסך ממושך וקיצוני, עייפות מנטאלית ועצבית, חוסר שקט, תחושת צמא קבועה, עור יבש וחולשה כללית.
 

המאמר מעניין אתכם?
עשו לייק לעמוד הפייסבוק שלנו ותהנו ממאמרים בשלל נושאים
 - לחצו כאן 

בנוסף, בישול מזונות גורם להרס הזרחן הקיים בו במקור, לכן לרוב מומלץ להשתמש במעט נוזלים ובבישול קצר טווח. לעומת זאת, כדאי שתדעו שדווקא בשר בקר ממשיך לשמור על ערכי הזרחן שבו, לא משנה כמה זמן ובאיזו טמפרטורה תבשלו את הבשר.
 
ספיגת זרחן יעילה יותר בשילוב עם ויטמין A, ויטמין D, סידן, ברזל ומגנזיום.
 
עודף זרחן עשוי לגרום לגרד (זרועות, רגליים, גב, חזה), עיניים אדומות, כאבי עצמות בפלג גוף תחתון בפרט (ירכיים/קרסוליים/עקבים), ריפוי איטי וחלש של פצעים, שבץ והתקפי לב. עודפי זרחן אופייני לאנשים הסובלים מאי-ספיקה כלייתי בשל פינוי לוקה של זרחן.
 
זרחן ניתן למצוא במוצרי חלבון מהחי כמו בשר, דגים, עוף, ביצים, מוצרי חלב ואפילו גלידה מתועשת (קרי לא ביתית). כמו כן בכרוב, אוכמניות, פולי סויה, זרעי דלעת, אספסת ברוקולי, תפוחי-אדמה, דגנים מלאים, קטניות, פטריות, זרעים, בוטנים ואגוזים.



מאת: תמר תאומים - נטורופתית מוסמכת