טכניקות הטווינה - עקרונות בסיסיים

חזרה למגזין ◄
שלום לכולם. במאמר זה אתן סקירה של העקרונות הבסיסיים של טכניקות הטווינה. עקרונות אלו נחשבים לעמוד השדרה שעליו נשען הטיפול הנכון. קריאה מהנה ופוריה.
 פורטל ברטיפול  |  01.04.2014

הקדמה                                                                                              מאת: רון בר נחום

טכניקות הטווינה הן הכלי שבאמצעותו אנו מבצעים את טיפול הטווינה.
אנו משתמשים בחלקים שונים בגופנו על מנת ליצור מניפולציה על גוף המטופל, בעזרת המרפק, האמה, כף היד, גב כף היד, אצבעות, להב כף היד ועוד.

על שלושת הרמות

על מנת להפוך למטפל טווינה ברמה גבוהה, המטפל צריך להשיג שליטה בשלוש רמות:
1. טכניקה טובה
2. כוונה : עקרונות בסיסיים
3. תזמון בין תנועה, נשימה וכוונה (הרמה הגבוהה, עבודה ברמת הצ'י)

במאמר זה אני שם דגש על הרמה השנייה : הכוונה, והעקרונות הבסיסיים.

1. טכניקה טובה
הבנת מבנה הפעולה של הטכניקה, והבנת הביטוי המכאני של הטכניקה.
מבנה הפעולה הוא מושג שמתכוון לחוקיות של הטכניקה, הדגשים שהמטפל מקפיד עליהם כדי ליצור טכניקה נכונה. כשהטכניקה נכונה המבנה מאפשר לכוחות (לצ'י) לפעול דרכו.
כשמבנה הפעולה נכון, הכוחות הפועלים באים לידי ביטוי ויש תיאום מושלם בין חלקי הגוף השונים של המטפל.
איכות הטכניקה והדיוק בזמן הביצוע משפיעים בצורה ישירה על תוצאות הריפוי.
לכן חשוב מאוד להשקיע בתרגול רב של הטכניקה ככל האפשר .

2. על כוונה ועקרונות בסיסיים
קבועה, עם עוצמה, שווה, רכה, חודרת- עם עומק
קבועה
הטכניקה צריכה להימשך זמן מינימלי מסוים, בד"כ בין דקה לכמה דקות, על מנת ליצבה. משך הזמן בד"כ בהתאם למצב המטופל והאפקט הרצוי.

עם עוצמה
ברמה הפיסית, הטכניקה מתבצעת עם עוצמה מסוימת מאחוריה. התנועה לא ריקה. המבנה תומך בתנועה. כמות העוצמה בהתאם לכוונה של המטפל ומאפייני המטופל: גיל, קונסטיטוציה, מצב המחלה וכו'. ברמה האנרגטית, העוצמה היא ביטוי חזק של הכוונה, מפני שלכל טכניקה יש צורה מסוימת, מבנה מסוים שרותם את הכוח של הצ'י ליצור אפקט מאוד מסוים בגוף. לכן, כשאנו בוחרים טכניקה מסוימת, יש לכך סיבה. יש לה עוצמה מסוג מסוים שאני מנסה ליצור, לא רק במבנה אלא גם במחשבה, בכוונה: עוצמה חודרת, מניעה ומעודדת, מנערת, תומכת, מחזקת, מפרידה וכו'.

שווה
הפעולה צריכה להתבצע בתדירות קבועה, עם מקצב פנימי. הקצב יכול להשתנות לפי הצורך, בד"כ מאיטי- למהיר. שינוי הקצב מכוון,ולא בגלל טכניקה גרועה וחוסר שליטה. בנוסף, הגברת הקצב מתבצעת בצורה הדרגתית וחלקה.
עוד ביטוי של טכניקה שווה, זה לחץ קבוע ושווה לאורך הפעולה, בתנועה היוצאת והחוזרת.

רכה
הטכניקה מתבצעת עם קלילות בתנועה. ללא התעכבות, ללא כבדות, ללא אגרסיביות או אנרגיה קשה. הקלילות שומרת שהטכניקה לא תהפך לכבדה מדי בגלל העוצמה. לכן צריך לשמור על קלילות מסוימת בתוך הטכניקה ורכות בנקודת המגע של המטפל עם המטופל.
הקלילות מאפשרת לכוח לעודד תנועה ובריאות ולהימנע מלחץ יתר וחסימה.
ביטוי נוסף, מעברים חלקים בין התנועה היוצאת והחוזרת, בין אזור לאזור ובין טכניקות.

חודרת - עם עומק
המטפל מודע לא רק לעוצמה, אלא גם לכיוון העוצמה. יש לעוצמה גם מימד של עומק וכיוון מסוים. כל טכניקה יוצרת כיוון מסוים של עבודה בהתאם למבנה הפעולה שלה, מרחב עבודה מסוים. הריכוז בכיוון ועומק יוצר אפקט טיפולי חודר ומהיר יותר.

יש קשר בין כל הדגשים- הם תומכים אחד בשני, לפי חוקי היין-יאנג: עוצמה עם רכות, הקצב הקבוע שגורם לשינוי. לכן השאיפה היא להקפיד על הדגשים בו זמנית.
אנו מודעים לעקרונות הבסיסיים בכל הטכניקות. אך לכל טכניקה יש את הדגשים שלה.
חשוב להגיע כמה שיותר מהר לרמה טכנית גבוהה של מבנה הפעולה, לעבור את המגבלה הטכנית. אז אנו מתחילים להבין ולהרגיש את הדינמיקה של הטכניקה להתרכז בעקרונות הבסיסיים ולפעול עם כוונה. הכוונה גם מתחדדת עם הבנת הטכניקה: ההשפעה של הטכניקה בגוף, מתי ליישם אותה, מהם הקצב, העוצמה ומשך הזמן הרצויים בכל מצב וכו'.

 

3. תזמון בין תנועה, נשימה וכוונה
ברמה הגבוהה, המטפל יוצר קואורדינצייה בין התנועה, הכוונה והנשימה, שביחד הם הכוח המניע את הצ'י בגוף של המטופל. זו גם בדיוק המטרה בתרגול צ'י-גונג וטאי-צ'י. בביצוע הטכניקות, התנועה היא ביטוי של מבנה הפעולה וטכניקה נכונה, הכוונה היא ביטוי נכון של העקרונות הבסיסיים והשימוש בנשימה מחזק את הטכניקה והשימוש בצ'י.
כששלושת הרמות קיימות בטכניקה, אנו מגיעים לשלב שנקרא:
" להשפיע על הבחוץ עם הכוח הפנימי, לשנות את אופי המניפולציה בכוח המחשבה "
הסינים אומרים שצריך להרגיש את התנועה בלב. כשאני מבצע טכניקת rolling , אני חושב ומרגיש עגול : qi follows the mind, and the mind follows the qi
וגם : the skill is from your hand, the hand is from your mind/heart

עקרונות נוספים בטווינה

עקרון ההתגברות

בגדול הטכניקות מתבצעות מאיטי-למהיר, משטחי-לעמוק, מחלש-לחזק.

עקרון חיזוק ופיזור
כשנרצה לחזק אזור מסויים ובכלליות לחזק את הצ'י במצבי חוסר, נבצע את הטכניקות בצורה יותר איטית, עדינה, קלה, רכה ושטחית.
כשנרצה לפזר אזור מסוים ובאופן כללי לפזר מצבי עודף, נבצע את הטכניקות בצורה יותר חזקה, כבדה, עמוקה ומהירה יותר.
הגדרת הקצב: קצב מהיר - מעל 100 חזרות בדקה קצב איטי - מתחת 100 חזרות בדקה

 

לסיכום
טכניקה טובה יוצרת תחושה של "כאב טוב" אצל המטופל. זו אינדיקציה לעבודה ברמת הצ'י. הטיפול לא עמוק וחזק מדי, מה שגורם לחסימה וכאב, ולא שטחי וחלש מדי, וחסר השפעה.


שלכם - רון בר נחום