הפרעת קשב כחלק מדפוסי התנהגות נרכשים

לאנשים שרוצים להתמודד עם הפרעת קשב אבל לא יודעים איך להתחיל

הפרעות חוסר קשב וריכוז הנן מאופיינות לרוב בחוסר תשומת לב ,ריכוז ויכולת ביצוע משימות לאורך זמן. בדרך כלל מאבחנים הפרעות חוסר קשב וריכוז כאשר הילד מפגין באופן סדיר:
• חוסר מנוחה - הקשה בכפות ידיו או רוקע בכפות רגליו או מתפתל במושבו.
• מתקשה להישאר בכיסאו, כאשר הוא נדרש לעשות זאת.
• גירויים חיצוניים מסיחים את תשומת ליבו בקלות.
• מתקשה לחכות לתורו במצבים קבוצתיים ובמשחקים.
• מתפרץ עם תשובה לשאלות לפני שהוצגו במלואן.
• מתקשה לעקוב אחר הוראות.
• מתקשה להקדיש תשומת לב ממושכת למשימות.
• מתקשה לסיים דבר ועובר לדבר אחר.
• מתקשה לשחק בשקט.
• מדבר בצורה מוגזמת.
• אינו מקשיב למה שנאמר לו.
• מאבד דברים הכרחיים לביצוע משימות.

תופעת קשב וריכוז הוכרה באופן רשמי לפני כחמישים שנה עלי ידי הארגון הפסיכיאטרי האמריקני, כיום זו הפרעת ההתנהגות השכיחה ביותר בקרב ילדים ומתבגרים כאחד. לפני כשלושים שנה החלו באופן גורף לטפל בתופעה זו על ידי תרופות ממריצות. ישנה ביקורת הולכת וגדלה על השימוש הרווח בקבוצת תרופות אלו. תופעות לוואי שכיחות לתרופות: איבוד תיאבון, עצבנות, קושי להירדם. תופעות לוואי אפשריות נוספות: פריחה בעור, חום, הזעה, בחילה, הקאה, כאבי בטן, סחרחורת, כאבי ראש, מצב רוח ירוד, חוסר מנוחה, התכווצות שרירים, יובש בפה, ראיה מטושטשת, אובדן משקל, שינויי לחץ דם, נשירת שיער והאטת הגדילה ועוד.
תופעה זו הינה דבר חדש שהאנושות צריכה להתמודד אתו עקב תנאים תרבותיים משתנים. הכותרת לתופעה זו הינה "יישוב הדעת" - באמת כל תופעות של קשב וריכוז על כל שלל ההיבטים של תופעה זו, כרוכה בדרגה של חוסר ביישוב דעת, עניין שיש לו השלכות רבות לגבי כל תחום בחיי אדם. אדם ללא יישוב הדעת, יפעל פעולות לא נכונות, על בסיס של החלטות שגויות, מתוך רציונאליות פגומה וכן הלאה. מהלך שיגרום לבסוף לתוצאות חיים עם בעיות רבות, באמת - ביישוב הדעת תלוי הכול, ההצלחה בעסקים או בלימודים או בחיי נישואין או בחיי חברה ומעמד ועוד. יישוב הדעת הבריא מתבטא בהגיון פשוט, ותבונה בסיסית נכונה שקל לתקשר איתה וקל לומר אותה במילים, הגיון בריא שהינו תוצר של פעולה נפשית לוגית עם חווית הלב וכן עם מצב גופני מאוזן. הגיון בריא זה הינו סוד ההצלחה של אנשים שלא למדו כלום בחייהם, אך הצליחו רבות בעסקים, מה שמכנים "חכמת רחוב", באמת חכמת רחוב הינה תוצאה של יישוב דעת עמוק שהאדם זכה לה עקב בריאות בסיסית – גופנית ונפשית. למעשה מטרתנו ב"Herbal Tune" הינה להשיב לאדם את יישוב הדעת שלו, (כמו שנאמר קודם – ביישוב הדעת הכול תלוי).
על פי הקריטריונים המקובלים הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות היא הפרעה הנובעת מהתפתחות לא תקינה של מערכת העצבים המרכזית. כאשר התסמינים העיקריים של הפרעת קשב הם: קשיי קשב וריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות. עם זאת, לא כל התסמינים חייבים להופיע כדי לענות על הקריטריונים של אבחנת הפרעת קשב.
הפרעת קשב היא תופעה שכיחה, המוערכת בכ-5%-10% מהאוכלוסייה. עקב טבעה ההתפתחותי, ברוב המקרים היא באה לידי ביטוי לראשונה בילדות‏, אך היא אינה חולפת עם ההתבגרות ומלווה את האדם לאורך חייו הבוגרים. בנוסף, הפרעת קשב מאופיינת בתחלואה נלווית משמעותית, כך שלעתים קרובות קיים יותר ממקור אחד הגורם לתסמינים.
מבחינה קלינית, בין שלל סוגי אבחונים, ישנם שני סוגים מאובחנים של קשב וריכוז, הראשונה הינה ההיפר אקטיביות, שמתאפיינת בעודף אנרגיה וחוסר יכולת לשבת ותזזיתיות שלא נותנת מנוח. והשנייה הינה הפסיבית ,בה אין ביטויים התנהגותיים חיצוניים מיוחדים, האדם פשוט "מרחף" ולא נוכח במה שמתרחש סביבו, והוא הסוג היותר איטי והיותר קשה לזיהוי כיוון שהוא נראה כלפי העולם "בסדר התנהגותית", אך למעשה הוא בבעיה קשה לא פחות מן הסוג האקטיבי, רק שאותו לא מזהים מיד ולוקח זמן להבין שהוא כביכול "לא קיים" בתוך הסיטואציה, דבר שגורם אצלו להרבה "חורים" בהבנה חברתית או בידע נלמד, וכך קורה שהוא נשאר מאחור וצובר תסכולים רבים.
כאן, אנו ב"שירת העשבים" איחדנו את שתי התופעות לתוך פורמולה אחת מן הסיבות הבאות. שקשורות באופן ישיר לאיבוד יישוב הדעת וההיגיון הבריא הפשוט. המחקר והפיתוח סביב תופעת הקשב והריכוז מתייחס אל הסיבות הבאות ובהם מתמקד כחלק מהטיפול המוצע:
מהן הסיבות השכיחות לאיבוד יישוב הדעת –
א- בראש ובראשונה – העברה בין דורית ,מה שמכונה "גנטיקה", זאת אומרת שהאדם נעשה מכשיר קלט לאינספור גירויים (מה שלא היה קיים פעם) והכלי לקלוט אינספור גירויים עובר דרך המטען הגנטי אל הילדים. כך שילדינו נולדים עם מנגנון פועל של צורך קליטה וגירוי אדיר שלא ניתן למילוי ומתבטא בהסחת דעת תמידיות. יש להבין שאם מישהו מן ההורים היה עם בעיות של קשב וריכוז, זה עשוי לעבור לילדים, כמו כן יש סיכוי גבוה שאם אחד מן ההורים חי אורח חיים שמביא לידי בעיות קשב וריכוז, תוצאות חייו יעברו לילדיו. (למשל –הורה שהיה כל חייו תקליטן מסיבות, והראש שלו מלא ברעש כל הזמן, אז "רעש" זה יעבור גנטית לילדיו, מקרה שראיתי פעם –אישה בהריון שכל תהליך ההיריון לווה בשיפוצים בקומה שמעליה, עם פטיש אוויר ,כל היום בין 7 בבקר ל 5 אחה"צ, נולד לה ילד עצבני והיפר אקטיבי שלא ישן והקיא כל הזמן מלווה בתנועתיות לא רצונית כל הזמן, גם בזמן שינה, זאת עקב היותה עצבנית ונרגנת כל תקופת ההיריון מהרעש הנורא. סיבות של העברות בין דוריות הינן נפוצות ביותר ולעיתים רואים דבר מעניין במיוחד - שאם אחד ההורים מזהה שהוא כביכול הסיבה להעברה הזאת והוא עושה עם עצמו שינוי אמיתי באורחות חייו ובאופן מחשבתו, אזי הילדים שלו מיד נהנים מתוצאות התפתחותו, ויישוב הדעת חוזר אליהם למרות שכלום לא קרה להם אישית כלל (דבר זה נאמר כעצה) כך שבהעברה בין דורית יש שני אלמנטים – 1 באם ההורה חי אורח חיים שתוצאותיו הועברו לילדיו 2 – באם ההורה בעצמו קיבל בירושה נטייה מסוימת שעוברת גנטית לדור הבא.

ב- השפעות תרבותיות- זה מה שאמרנו קודם שתופעה זו הינה דבר חדש, התרבות העכשווית, מייצרת בעיות קשב וריכוז, יש הקוראים לתרבות בא אנו חיים "תרבות הקליפ", הכול מהיר מאוד וסטימולטיבי. האדם נחשף כל הזמן לאין סוף גירויים מכל מקום ופינה, דרך רדיו, טלוויזיה, סרטים ובעיקר פרסומות שזהו עניינן, לגרות ולצור אפקט בתודעה, כך שלבסוף האדם משנה את רגשותיו והחלטותיו וקונה בקבוק קולה. רוב הציבור לא מסוגל מבחינה אורגנית, לספוג גירויים כל הזמן ולהיות במתח ותחרות של “to be up dated all the time” , המערכת נהפכת למגורה באופן לא טבעי, דבר שמוציא את האדם מאיזון ומביא לאיבוד של יישוב הדעת ולכן לתופעות קשב וריכוז. יש כמובן אפקט בריאותי גופני לאורחות חיים כאלו, בנשים - מערכת הרבייה והפן הגניקולוגי הינה הראשונה להיפגע וכן המערכת ההורמונאלית, בגברים – מערכת העיכול והמערכות החושיות כגון ראייה ושמיעה, הן הראשונות להיפגע. אורח החיים המערבי מביא אתו מחלות רבות שאין להימלט מהן, בין דתי ובין חילוני. צריך להכיר את ההשפעות של הצד תרבותי הזה ולדעת כיצד להתמודד אתו.

ג- חינוך – "חנוך לנער על פי דרכו- גם כי יזקין לא יסור ממנה" (משלי כ"ב – ו) מסגרות החינוך מייצרות היום אחוז גבוה מאוד של בעיות קשב וריכוז, עקב דרישות גבוהות מדי ומוקדמות מדי, עם לחץ תחרותי או חברתי, שלא מתאים ליכולתו של הילד, והוא נאלץ לחרוק שיניים ואיכשהו לשרוד את המצב, שהמחיר לאחר מכן הינו בבעיות קשב וריכוז או בבעיות רגשיות רב גויות. הדרישה היום למוצלחות או להישגיות, וכן ההתקדמות הטכנולוגית מחייבת הרבה ילדים ללמוד ולעכל תוכן נלמד בקצב מסחרר, אי אפשר להתמיד בקצב כזה לאורך זמן ללא מחיר כלשהו. בילדים המחיר יבוא בדרך כלל, לידי ביטוי בבעיות התנהגותיות. על ההורה להיות מודע וקשוב לנושא זה לאזן את הלחץ כפי יכולתו, ולהתאים לילד נתיבי רפיון ממתח, כגון ספורט, זה לא טבעי שילד יישב ויילמד כל היום, בגיל צעיר ברובד הגופני חייב תנועה קבועה במשך היום בכדי לבנות את מסת השרירים והעצמות, ולכן תנועה גופנית הינה דבר הכרחי שיעזור באופן עקיף גם לקשב וריכוז. הימנעות מפעילות גופנית בגיל צעיר, עשויה להוביל לתופעות קשות רבות וקשב וריכוז הינה רק תופעה אחת מן המורכבות הזאת. (כשנוצר אצל הילד מתח ללא פורקן לאורך זמן, עולה השאלה – מה הוא עושה עם המתח הזה ולאן המתח המצטבר לוקח אותו? לרוב המתח לוקח את הנער למקומות לא מקדמים).
ד- תזונה – כחלק מחברה סטימולטיבית ותזזיתית, יש לה אף תזונה כזאת שהולמת את אופייה של התרבות (המזון שתרבות מסוימת צורכת - משקף על טיבעה הכול). האוכל המתועש מיוצר בחומרים גורמים לזירוז וסטימולציה, כגון סוכרים, צבעי מאכל, קופאין ועוד. מזונות אלו גורמים לתגובות היפר אקטיביות אצל מי שניזון מהם, וכך ילדים ומבוגרים נהפכים ל"מכורים" בגיל מאוד צעיר לסוגי מזונות שיוצרים זירוז מלאכותי במערכת. יש מאוד להיזהר ממזונות כאלו כיוון שהם יוצרים בעיות רבות שקשב וריכוז הינן רק אחת מתופעות הצריכה שלהן. התזונה המומלצת הינה תזונה ממוצרים טריים, פירות וירקות, וכן שלל המזונות שמכינים בבית. האוכל הלא מומלץ הינו כל סוגי המזונות התעשייתיים.
נושא משמעותי מאוד בחינוך הילדים קשור לשאלה – מה קורה לילד שלא יכול לקחת חלק במערכת הרגילה ולאו דווקא כי הוא לא מוכשר, אולי הוא מוכשר מידי, או אולי המורה שלו לא מבין אותו ומדכא אותו באמירות ביקורתיות מידי וכן הלאה, במצב זה הילד בונה לעצמו תפיסות שגויות על עצמו "אני לא יכול ולא מסוגל" "אני דפוק" "אני אחר מכולם ומשהו אצלי לא בסדר" ועוד, וכל זה מכתיב לאחר מכן את כל מהלך חייו, כיוון שהילד בונה מערכת זהות פרטית של תפיסה עצמית קלוקלת, שאיתה הוא ילך לכל אורך הדרך .במקרים כאלו שהם רבים ,יש חשיבות רבה להחזרת ההגיון הבריא לילד "יישוב דעתו" .בחברה שלנו היום נותנים למגמה זו (לאחת מן המגמות הללו) תרופות בעלות אופי פסיכיאטרי, ולא בכדי שולחים את הילד ל"נוירולוג" או ל"פסיכיאטר" כדי לתת לו את מה שהרבה לוקחים היום – רטלין וקונצרטה. יש לשתי תרופות הלו תופעות לוואי רבות כגון אפאטיות, חוסר אנרגיה, חוסר תיאבון ועוד. אנשים רבים מחפשים תחליף לתרופות אלו ואנו בשירת העשבים בנינו פורמולה שמיוצרת מצמחי מרפא שסגולתן הינה בלתת תשובה לכל המורכבות שצוינה למעלה, כלומר – הפורמולה נותנת תשובה לבעיות קשב וריכוז מכמה זוויות:
א- השבת נוכחות של האדם במה שהוא עוסק בו.
ב- מיקוד ותשומת לב בשיחה או בחומר עיוני, על אף שאינו מעניין.
ג- מאזן את עודפי האנרגיה, עקב הדחקות רגשיות או פעולה אורגנית לא מאוזנת.
ד- מוציא מתחים או תוצאות של רעלים שיוצרים מתח בתוך המערכת.
ה- משיב את יישוב הדעת וההיגיון הבריא.
ו- מביא לידי מצב רוח מרומם יותר.
אין תופעות לוואי לפורמולה זו, אך אם יש משהו שאינו כסדרו יש להיוועץ ברופא המשפחה. אין התנגשות עם תרופות קונבנציונאליות שנלקחות למטרות אחרות, במקביל לשימוש בפורמולה זו.
אופן השימוש המומלץ – חצי מזלף בתוך כוס מים לפני כל אירוע מאתגר, כגון הרצאה חשובה, מבחן קשה או כל דבר שמאמץ ומאתגר את הראש ואת יכולת הריכוז. כדי לבנות את המערכת ליכולת גבוהה יותר – יש לקחת רבע מזלף שלוש פעמים ביום בתוך כוס מים למשך כשלושה חודשים ואז לרדת לפעם אחת ביום לעוד כשלושה חודשים, לעשות הפסקה על מנת לראות באם התוצאות קבועות או חלקיות. אם קבועות, ברוך השם זאת מטרתנו וכוונותינו, אם לא קבועות –יש להמשיך עם פעם אחת ביום לעוד כחצי שנה.